Morel Elate 6 2Way + Morel Supremo Picollo
Tuhle recenzi sem chtěl napsat jak z nudy, tak i pro ty, co Elaty neznají, neslyšeli je nebo je chcou porovnat uchem NEprodejce. Klidně me ukamenujte, ale o tom toto diskuzní fórum je především :)
Než jsem se dostal k těmto repro, uběhla cesta plná omylů a vyhozených peněz. Přiznám narovinu, že sem začínal s repro TVM, "subwoofery" Dexon a podomácku dělaným zesilovačem. Nadšení bylo obrovské, do té doby, než jsem zjistil, že tudy cesta nevede. Každopádně je to tak vždycky, dokud neuslyšíte cokoliv lepšího, jiného. Jde to od značka od značky, člověk začíná být skeptický vůči vymyšleným parametrům výrobce v katalogu a začíná věřit zkušenostem a hlavně svým uším. Samozřejmě s malou ignorací většiny prodejcù, kteří vám vždy vnutí čeho mají více nebo co je dražší a dokáží to či ono vychválit do nebe, aniž by věděl co prodává, nebo tušil, že za týden budou tyto reproduktory na autohifi fóru v sekci prodám/koupím.
Popis:
Jde o dvoupásmový komponentní systém. Středobas s tří palcovou cívkou, který naznačuje, že na kompromisy se nehraje a snese hodně velkou zátěž. Větrání cívky je obstaráno průduchem uprostřed magnetu s molitanovou
vložkou proti vniknutí prachu. Vyhýbka je větších rozměrů. Umožňuje jak bi-amping, bi-wiring, tak i klasiké zapojení jednoho zdroje signálu můstkovou drátovou propojkou. Výškový reproduktor, který se standartně dodává, nebudu popisovat, protože v mé sestavě je nahrazen reproduktorem Piccolo. Tento měnič je oproti dodávaným větší a je zvukově o hodně
kvalitnější. Asi největším trumfem tohoto výškáče je jeho rezonanční frekvence položená velmi nízko. Vývody postříbřencýh kabelů Van den Hul asi taky mluví za své. Nebudu se rozepisovat o směrovosti či barvě zvuku,
to ať si každý polemizuje, slyšet rodíl každopádně je. Výměna neobnáší žádné patálie. Ač je celý systém udáván jako 4ohmový, originál výšky i Piccolo jsou 6ti ohmové. Nedojde tedy ke změně vlastností vyhýbky - tím je
myšlena dělící frekvence. Kdo namítá, že pasiv nemůže hrát, divil by se. Samozřejmě v high-end aktivních systémech by byl rozdíl znatelný, ale bavme se o zapojení do sytému s rádiem do deseti tisíc a se zesilovačem ve stejné cenové relaci.
Setava je namontována u mě takto: čtyř-kanálový zesilovač (zmůstkovaný na dvoukanál), od něj krátkou cestou kabel (bi-wiring - 20cm) do vyhýbky. Z vyhýbky kabeláž Neotech 2qmm do předních dveří. U výškáčů je kontakt pájený a izolovaný smršťovací bužírkou. U středobasů jsou použity fast-on konektory s originální dodávanou izolací na překrytí konektorů. Tyto konektory jsem nepájel, trochu jsem jestě laboroval s jinými středobasy na test.
Výškáče jsou namontovány do dělancýh "domečků" naproti zrcátkům. Každý z nich je nasměrován na řidičovu hlavu. Mýtus osy přesně nad řadící pákou je dávno pokořen a tvrdí ho jen zoufalci. Středobas je ve vytlumených dveřích (Dynamat Extreme + pasta Braxx). Usazen v MDF kroužku a vnitřní strana koše, která je v přímém kontaktu s MDF podložkou je polepena tešněním, aby
se předešlo pokud možno k co nejlepší zvukové izolaci. Na toto pozor, zvláště u Elatů, jakýkoliv akustický zkrat vám dají pěkně sežrat. A to se pak každý diví, proč repro v této cenové hladině prostě na basech není to pravé ořechové.
Je namontováno, jdeme poslouchat. Po prvních minutách se vracím do kufru a zatlumuju výšky o -4dB. Jsou nasměrované přímo na mě, blízko uší, jsou pro mě moc nahlas, středobas je méně slyšet (každý méme jiné uši). Dále nastavuji strmost na obou měničích na 12dB/oct, čemuž se divím. Protože dodávaný origo výškáč hraje paradoxně na 6dB oct lépe. (Už jednou jsem Elate měl, proto si to troufám tvrdit). Vyhýbka odladěna, můžu se ponořit do testování. Preferuji jen originální nebo přepálená originál CD. Testuji na muzice: Madona - The ultimate collection, Hotel Costes - Stephane Pompougnac (vol. 6 a 9), Supertramp - Breakfast in America, Michael Jackson - Thiller, Moses Mayes - The second ring a nemohl sem si odpustit Korn - The greatest hits. Taže od popu, přes acid jazz až po "nářez kraválu".
Madona cinká, přednes super, ale u některých vokálů malinko agresivní. Supertramp hraje neutrálně, Jackson má prefektní bicí, Moses dává středobasům zabrat, ale chybí absolutní spodky a Korn trochu pokulhává na zřetelnosti. Prostor bezvadný, scéna dobrá, neutralita osm bodů z deseti. Snažím se jemnými kroky povolit uzdu ekvalizaci, výsledek se lepší, ale schází drajv. Elaty potřebují nakrmit. Měním proto zmůstkovaný čtyřkanál DLS RA40 za Zenon A-500 a zázraky se dějí (kdo tuší oč jde, velice rád sympatizuju s přítomným úsměvem :).
Vypínám ekvalizaci ale i tak hledám kde v signálové cestě je schovaný ekvalizér. Scéna se zlepšila, přednes nejspodnějších basů je velice zřetelný, dalo by se říct až nepřirozeně vyrovnaný, vokály jsou neagresivní, prostor na pasivní systém taky dobrý. U Madony se zklidnil zpěv, Hotel Costes hrají přesně tak jak člověk čeká. Největší rozdíl jde slyšet u interpreta Supertramp. V pasážích zpěvu jde slyšet že se mu sem tam zachvěje hlas. U Korn, ja panečku, to je jízda, nejsem já na koncertě?
Test proběhl bez subwooferu, bez ekvalizace a DSP. Jen pure-passive. Neproběhlo žádné ořezání, na test preferuji jen full range. Spokojenost obrovská. Někdy se až leknu prostorovosti, když bicí třískne někde uprostřed z palubovky nebo když při extrémní hlasitosti cítím, jak kick od středobasu putuje podlahou až do paty. Je pravda, že u některých uživatelů je slabý kick u Elatů celkem dost omýlané cliché, že tam není. Je tam, ale Elaty potřebují opravdu kvalitní a hodně výkonný zesilovač.
HU (rádio) je postarší kousek Alpine 9853. Jde sice na něm slyšet, že u zpěvu je malinko uječený, ale jak víme, je to jen o penězích a na výměnu taky jednou dojde. Signálová kabeláž je Basic Silver Line 5M, repro kabeláž je Neotech Sound Stream 2x2mm. Napájení 25qmm.
