
Navštíveno 4992x

Zdravím,
mám dotaz, koupil jsem si dvoukanálový zesilovač na subwoofer a má funkci nastavení fáze. K čemu přesně slouží? Docela ovlivňuje zvuk, ale nechci jej nějak moc zkoušet dokud stoprocentně nevím k čemu přesně je. Neublížím nějak repru? Zatím mám to nastavení vypnutý. Hlavně nechápu předchozí majitel měl asi nastaveno 90°, to jako že měl pak ten woofer ještě větší zpoždění než normálně?

30.06.2006, 19:53 |
clown neublizis .. dej to tak, jak se ti to zvukove libi ..
prevraceni faze maji rovnou na sobe i nektery radia .. domaci subiky atd ...
Nastavení fáze na subwoferu kterej máš 2 metry v zadu je absolutní hovadina už jen z toho důvodu že má nejtěžší kmitací systém.I kdyby byl ve stejné vzdálenosti jako střědobas a vejškáč tak potřebuješ "zpozdit"středobas a vejškáč.Ale co... většina výrobců zesilovačů to tak stejně dělá a nějak to hraje.
Mám to chápat tak, že když vezmu tady ten zesík s nastavením fáze a dám jej na přední kompa a dokoupím nějaký jiný na basy, tak že si na tom prvním zesíku pomocí fáze zpozdím předek a odstraním tím sice malé, ale každopádně přítomné zpoždění basů?
Teoreticky ano,ale v praxi je to ještě trošku složitější.Záleží na dělící frekvenci a na vzdálenosti reproduktorů.Nejlepe tolze vyřešit nějakym DSP.Jde o to že jen změna fáze nemusí pokrýt rozsah zpoždění kterej by si potřebova a pak je nutné použít zpoždovací článek v pravém slova smyslu.A navíc bez změření to stejně nejde nastavit.
Samozřejmě že to zkusit můžeš.
Že s tím dosáhnu hned ideálu jsem ani nečekal, ale každopádně si tím teda můžu jen pomoct, ju? DSP kupovat rozhodně nechci, nechodím s tím na žádný soutěže, měl bych nevyváženou sestavu a nutilo by mě to kupovat zas něco dražšího, žádný takový :)
No nic... vyzkouším to, díky za rady.
Jaký soutěže...jde snad o tebe.
Ten zesik s nastavenim faze se vetsinou pouziva na Woofer ,muzes si potom posunout a nastavit basy tak aby nemely fazovej posun oproti prednim reproduktorum
auuuu, ludia nastavenie fazy je nieco ine ako nastavenie oneskorenia. Nastavenie oneskorania resp nastavebnie casovej koherencie je zjednodusene povedane elektronicke vyrovnanie vzdielnosti usti menicov.
Nastavenie fazy ma dost podstatny vyznam a je to vyborna vecicka. Pre zjednodusenie: skus dat fazu na zosiku na O a prepolovat basak (subwoofer)-toto je otocenie fazy o 180stupnov. Ono faza ma urcity neinearny priebeh v zavislosti od frekvencie. smerom k basom dochadza k "natacaniu fazy", cim nizssie tym viac. A basak subwooferu by mal mat naviazanu fazovu charakteristiku na fazovu charakteristiku subwooferu. V opacnom pripade sa budu basy v urcitom pasme "odcitat" teda subjektivne budu v urcitom pasme nekonkretne. Faza sa da zladit s prednymi basakmi aj natocenim subwooferu voci prednym basakom. Naotocenie fazy sa musi ladit spolu s nastavovanim deliacych kmitoctov pre predne basaky a subwoofer. taktiez Pre kazdy typ priestoru a osadeniu basaku je to individualne (fazu bude mat inak pootocenu sw box uzavrety, basreflex, bandpass aj freeair, taktiez bude priebeh fazy iny pre umiestenie v sedane, kombiku, pri nateceni do kabiny, sikmo, ci dozadu). Posluchom sa to da celkom dobre nastavit a to tak ze sedis na mieste vodica aparat by mal byt uz nainstalovany na svojom mieste (tada hlavne basaky vpredu a subwoofer) potom poziadaj kamosa aby ti po malych kuskoch zacal pootacat s nastavenim faze. (zacat s nastavenim na 0) a postupne sa vydat smerom -faza a potom +faza. Vybrat si dve max tri ukazky hudby s hlbokymi basmi idealne akustickych (organ, kontrabas...) a tie dokola pusatat pri kazdiom pootoceni (pootocit pocuvat, pootocit pocuvat...) chce to trpezlivost a nerobit ukvapene zavery. tereticky spravne "zladenie" fazovej charaktersitiky sa bude malokedy zhodovat s nastavenim posluchom u kazdeho posluchaca. Lebo ak nikto nama idealny aparat a kazdy ma ine preferencie (zjedodusene su ti co chcu basou cim viac a ty co chcu HiFi tada vysoku vernost alebo inak SQ) moze sa zdat subjektivne lepsie nastavenie s urcitou fazovou nespojitostou ktora bude eliminovat napr to ze predne basaky alebo subwoofer "huhlaju" namiesto presneho exaktneho basu.
Aky to mas zosik? nastavenie fazy, mavaju len tie lepsie az top zosiky. Je to objektivne vyborna vecicka. Ak to zosik nema tak skutocne dobry SQ basov mozno dosiahnut len tak ze sa laboruje s natocenim subwooferu voci prednym basakom. a perpolovanim SW voci prednym basakom (natocenie 180st)

03.07.2006, 20:59 |
Cenda howgh! :-)
neni v celku co dodat, vyborna vecicka.
BLESK:...A to ti řekl kdo,... .Koukni se do učebnice fyzyky pro 8 ročník Z.Š. a pořádně to prostuduj co znamená vlnová délka a kruková frekvence.A nepiš tu takový hovadiny,když o tom nic nevíš!!!!!!!!!!
blesk666: wow, dik za tak vycerpavajici prispevek, zni to logicky, vyzkousim.
Jinak se mi zda, ze oba rikate docela to stejne ale jinymi slovy, nebo se pletu?
FilipAudio: Abych pravdu řekl, tak kruhová frekvence (čí dokonce kruková? :) opravdu nevím co je, což je tedy ale moje chyba. Vezmu nějakou Fyziku kde je hodně obrázků, doplním znalosti a vrátím se s novýma poznatkama :)
VlastaCB:Proč budeš nastavovat fázi u repráku kterej "jde" jako poslední.To jako aby "šel"později a nebo víc později.Jinak děláš opravdu pěkné instalace,líbí se mi to vzhledově.
Nastavení fáze málo slovy znamena posunutí fázoru napětí do uhlu.
Pro lajka to znamená, že veškeré fázové posuny, které nastávají jak na výhybkách, tak na zesilovači by měly mít stejný fázový posun.
Proč? Jde o to, že veškeré zvuky které slyšíš interferují zkládají se, takže pokud jde z basového reproduktoru signál posunutý oproti třeba kompám, tak je zvuk zkreslený. Někdy to není znát, ale doporučuju nastavit posun fáze tak ja se ti to líbí.
Fázový posun nastává na pasivní výhybce (pokud se nepletu, tak paradoxně čím strmější výhybka tím větší fázový posun). Pokud by jsi měl dobrou aktvní výhybku, pak by rozdíl fázorů mohl být poměrně velký samozřejmě slyšitelný.
to filipaudio: nerozumiem jednej veci naco vysvetlujes tejto komunite veci tak ze sa to neda pouzit. Naco to je dobre? Pripomina mi to pristup tebe asi znameho UE z Lopuchu. nakoniec sa s kazdym rozhada a urobi zo vsetkych blbcov, pritom rozhodne mu nemozno upriet zasluhu na spristupneni velmi kvalitnych zosilovacov kazdemu ale vacsina ho ma prinajlepsom za podivina. tiez si trochu na zaciatku nezacal podla tej ucebnice :-) ("...zpozdeni" ide o skupinove oneskorenie ci o co? nehovorilo sa tu o nastaveni fazy...)
Většina blbců jak sám píšeš s tím souhlasím.Ale k věci nakresli si na papír dvě osy na vertikální ůhel od -180 do +180 stupnů a na horizontální čas,pak tam nakresli sinusovej průběh a pak se pohybuj jakoby v časové ose a co se asi bude měnit zároveň s časem.Samozřejmě že jde o minimální rozdíl fází alespon na delících kmitočtech,ale jak jsem již psal tak u subwoferu kterej je nejdál od posluchače a sám má díky těžkému kmitacímu systému velké zpoždění tak pomocí fázovacího článku se v nejlepším prípadě dostaneš na rozdíl fáze 0 stupnů ale o jednu periodu pozadu.Nevím jak ostatní,ale mně a mým kamarádům to na poslechu hodně vadí a je to slyšet na první poslech,jakoby šel subwofer jindy než má.A že se s tím nedá nic dělat také není pravda.Můžeš umístit subwofer stejne daleko nebo kousek blíž od posluchače vůči hlavním reproduktorům nebo můžeš použít již zmiňovanej DSP dělá ho plno výrobců,nebo si můžeš obědnat nejžhavější novinku od UE CLC-01,a nebo opravdu zkusit změnit fázi na zesilovači pro hlavní reproduktory.
Samozřejmě že fáze a čas je ůplně neco jiného,ale byla otázka jak nastavit regulátor fáze a mně dráždí to že si většina myslí že to u subwofewru v autě něco vyřeší.A vůbec nechápou že si z nich v lepšim případě výrobce dělá prdel.

07.07.2006, 01:00 |
FilipAudio | Upraveno: 2006-07-07 01:16:05
Většina blbců jak sám píšeš s tím souhlasím.Ale k věci nakresli si na papír dvě osy na vertikální ůhel od -180 do +180 stupnů a na horizontální čas,pak tam nakresli sinusovej průběh a pak se pohybuj jakoby v časové ose a co se asi bude měnit zároveň s časem.Samozřejmě že jde o minimální rozdíl fází alespon na delících kmitočtech,ale jak jsem již psal tak u subwoferu kterej je nejdál od posluchače a sám má díky těžkému kmitacímu systému velké zpoždění tak pomocí fázovacího článku se v nejlepším prípadě dostaneš na rozdíl fáze 0 stupnů ale o jednu periodu pozadu.Nevím jak ostatní,ale mně a mým kamarádům to na poslechu hodně vadí a je to slyšet na první poslech,jakoby šel subwofer jindy než má.A že se s tím nedá nic dělat také není pravda.Můžeš umístit subwofer stejne daleko nebo kousek blíž od posluchače vůči hlavním reproduktorům nebo můžeš použít již zmiňovanej DSP dělá ho plno výrobců,nebo si můžeš obědnat nejžhavější novinku od UE CLC-1,a nebo opravdu zkusit změnit fázi na zesilovači pro hlavní reproduktory.
Chtěl jsem opravit CLC-1 a oběvilo se to tu znovu.

07.07.2006, 12:36 |
Cenda je ale otazka, co je mensi zlo. Posunutej SW o periodu (cast), nebo zvuk, ktery ti jde odzadu? Pro me zvuk jdouci odzadu, odtrzene pasmo.
Samozrejme kdyz mas procik, da se s tim delat vic.

07.07.2006, 13:51 |
FilipAudio | Upraveno: 2006-07-07 13:52:38
Jasně,ale zkusili jsme v již zminovaném BMW320 nainstalovat dva PA reproduktory do zadního plata pod okno a výsledek byl nad očekávání vynikající,i když byli vlastně Free-Air.Vzdálenost od posluchače byla malá a díky konstrukci toho auta a po důkladném vyztužení příček do kufru a použitím reproduktorů s velkým Vas to hrálo excelentně.
Jasně,ale zkusili jsme v již zminovaném BMW320 nainstalovat dva PA reproduktory do zadního plata pod okno a výsledek byl nad očekávání vynikající,i když byli vlastně Free-Air.Vzdálenost od posluchače byla malá a díky konstrukci toho auta a po důkladném vyztužení příček do kufru a použitím reproduktorů s melkým Vas to hrálo excelentně.

07.07.2006, 13:58 |
Cenda a je to nekde k slyseni?
mne sa tiez pozdava z urciteho hladiska basak ktory bude mat objem do ktoreho pracuje prednou castou membrany spolocny s tym kde aj komponentne repro. dobre riesenie sa mi zda este to ak ma auto(sedan) tunel -pre lyze, ten ked sa otvori a k nemu sa prirazi bedna basakom dovnutra. Zial mam liftback (OII) s uzavretym kufrom kde ak dam bednu do kufra vytvaram defacto bandpass system- tvarime sa vsak ze kufor je otvorený nekonecne velky polpriestor:-).
Vyriesit dostatocnu nosnost bocnych plastov pre udrzanie plata s takymto basakom ci basakmi a to aby sme nevyrobili dalsie rezoznacie plastov voci plechom ci platu nie je tak jednopduche bez toho aby potrebne vystuhu neznehodnoti vyuzitelnost kufra. BMW sedan je na tom inak, ma zadne plato podlozene plechovymi vystuhami kde staci spevnit len samostne plato