Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Autohifi > Hlasitost výšky vs. středobasy

 o Navštíveno 3437x o
o 10.04.2009, 17:07 | hifim@ni@k
Mám testovací signály pro nastavení hlasitosti mezi komponentními repro a subem. Nyní ale řeším něco podobného mezi výškou a středobasem. Nevíte kde najít, případně jak to řešíte ? Díky.


o 10.04.2009, 17:15 | jdoizo
cca. podle ucha se to dá solidně nastavit ne :-)

nebo měřící sondu
o 10.04.2009, 23:26 | Crashpc
absolutně od oka/ucha podle vlastních samplů. On je totiž poměr mezi jednotlivými nahrávkami rozdílný, a proto to napevno nastavovat nemá cenu. Respektive i kdyby mělo, tak by přeci zdravej člověk neposlouchal něco co se mu nelíbí i když je to někde na grafu podle mikrofonu rovně. Musí to pasovat s hudbou uchu obojí, nikoli držet se jen té čáry bez ohledu na to co z reproduktorů při uplně jiném signálu nakonec leze.
o 10.04.2009, 23:45 | hifim@ni@k
Dobrá, díky. Zatím to mám stejně na ucho, tak ještě naposlouchám a uvidím.
o 11.04.2009, 00:30 | Cenda
Crashi, on nema na mysli EQ. Asi rezko budes preladovat vyhybky podle CD jen proto, ze jsou nahravky na nekterych frekvencnich pasmech zmasteny.

Da se podle usi, nebo mikrofon a doladit podle prubehu obou menicu v oblasti delici frekvence.
o 11.04.2009, 00:53 | -gregi-
pink noise- ruzovy sum...merak RTA a dostat to do reference krivky...Nic lepsie nebolo zatial vymysleny...Subjektivnym nazorom , ze nastavit od ucha by som sa vyhol...
o 11.04.2009, 11:53 | hifim@ni@k | Upraveno: 2009-04-11 11:54:27
Jako Cenda. Možná jsem to špatně napsal. Nejedná se mi o dělící frekvenci, strmost ani křivku. Jde mi pouze o nastavení hlasitosti mezi výškou a středobasem v aktivním režimu. Snažil jsem se najít zvuk na frekvencích zvlášť výšek a zvlášť středobasů abych si takový vyrobil. Střídání vyšší a nižší frekvence stále dokola. Ale je trochu problém, že musí mít stejnou hlasitost což bych asi vyřešil přímo v Neru. Nepodařilo se mi však nic najít.
o 11.04.2009, 16:49 | Crashpc | Upraveno: 2009-04-11 16:52:31
maniak:vygenerovat třeba pomocí programu cooledit.

Cenda: já momentálně nemyslím nic. Každopádně pokud jeden z reproduktorů hraje víc než druhý, musí se jeden tlumit nebo druhému přidat. Pokud se tlumí, jsou dvě možnosti. první možnost je elektronikcy. Sundáš pár decibelů a máš zatlumíno. Je to podle mě nejelegantnější způsob. Pak se dá tlumit vyhybkou, jenže tam dochází k jasným výkonovým ztrátám na komponentech vyhybky, protože se musí tlumit ten VÝKON jdoucí do reproduktorů. Pokud se musí tlumit o 3db a více, znamená to, že VYHYBKA JE ZATĚŽOVÁNA VĚTŠINOVOU ČÁSTÍ VÝSTUPNÍHO VÝKONU ať už kteréhokoli zesilovače, což je vyloženě špatná věc. Při řešení elektronickou cestou (třeba EQ) je to poměrně bezproblémová věc.

Nutno si ale uvědomit, že už při koupi je potřeba vybírat + - citlivostně vyrovnané reproduktory pokud to jen trochu jde, protože se tím předejde čachrováním s vyhybkami,popřípadě dražšími EQ.
Jsou situace, kdy tomu prostě pomoct nejde, a tlumit se musí. Bohužel u vysokotónových reproduktorů to je skoro pravidlem. Aby mohly hrát stejně nahlas při stejné citlivosti, musely by přenášet výkony do stovek wattů, a to je samozřejmě technicky nereálné. Platí tam ale to samé - vyhybky dostávaj zabrat, musí být dobře dymenzované, a není to tak uplně levné > za tu cenu lze leckdy pořídit lepší rádio s DSP nebo hodně propracovaným EQ, který se o to postará elektronicky, a vy v autě nevozíte nějaké přebytečné krabičky.

o 12.04.2009, 04:39 | Cenda
Crash> jestli se nepletu, tak se jedna o aktivni sestavu, takze pasivni cestu muzem vynechat. Z tveho prvniho prispevku mi vylozene vyplyva, ze mluvis o ekvalizeru.

Nezlob se na me, ale dorovnavat neco pomoci EQ je az ta posledni moznost, v 99% akorat dojebavas zvuk.
o 12.04.2009, 10:36 | -gregi-
cenda- EQ dojebava zvuk? A ako riesit peak-y v aute? Je by som bez neho nemohol pocuvat hudbu v aute, a to nastavujeme 31-pasmovi EQ na kazdu stranu zvlast...Doma s tym problemy niesu, staci akusticky upravit miestnost, spravne sediet a je vystarane...V aute je vsetko nahovno! sedis pri reprakoch, kazdy jeden material inac pohlcuje-odraza,niektore repra zakrivas nohou a atd. Robili sme uz pokus nastavene TC,crossover a RTA bez upravy a potom s upravou RTA, bez upravenej RTA sa to nedalo pocuvat....

crasch- ten 5W odpor co priradis pri utlme 3dB nie, az taky pruser, horsie je to , ze vyrobcovia pouzivaju drotove odpory, lepsie by to bolo vyskladat z viacero metal-oxidovych, kvoli vacsej presnosti medzi L-R a mensej parazitnej indukcnosti (kt. ti posuva fazu...)...A drahe suciastky vo vyhybke nemaju nic spolocne s utlmom, to si skor myslel cievky a kondiky, lenze tie utlm nerobia...Vo vyhybkach sa pouzivaju (kvalitnych) folovie kondenzatory a vzduchove cievky, pricom je problem vyrabat taketo pasivne suciastky s velkymi hodnotami a tym rychlo rastie ich cena...napr. foliovy kondik Mundorf Silver/Gold 10uF - cez 200EU/ks
o 12.04.2009, 15:07 | Crashpc
pokud má být útlum 3db, je to čistá polovina. Pokud tam dáš 5W rezistor, do reproduktoru i s vyhybkou tedy musí jít max 10W. při těch vašich SQ a SPL kolem a nad 1kW, je do malejch potřeba hustit kolem 100W, a to je tedy tak na tři 20W rezistory, alespoň v místě dělení třeba,a to už je kus materiálu a topení.

Ale ano, i drahé součástky vy vyhybce MUSÍ tlumit, jinak by nešla udělat vyrovnaná frekvenční charakteristika měniče. Rozhodně bych nerad vypadal nabubřele - nevím zda to pro tebe je novinkou, ale ekvalizace se provádí i přímo ve vyhybce, a to různými, různě frekvenčně závislými útlumy - v zásadě těmi kvalitními součástkamy, aby výsledná frekvenční charakteristika nevypadala jak reliéf vysokých tater, ale jako mírně zvlněná křivka.

Jde prostě o to, že do vyhybky se topí. U vysokých výkonů tuplem, a to při okobercovaném autě, kde nebývá místa nazbyt prostě není dobré, a dobrý EQ v rádiu to v zásadě všecko řeší. Počítej s tím, že slušná vyhybka pro stereo vyjde kolem 2000kč. Pokud máš 4 kanály, je to 4000Kč. O takovou částku si můžeš koupit lepší rádio a vykašlat se na vyhybku.

o 12.04.2009, 17:17 | Cenda
Gregi > kdyztak na srazu, nechce se mi psat romany.
o 12.04.2009, 19:00 | -gregi-
Cenda- okej v Koprivnici by som uz mal byt aj s celou novou zostavou, tak ti to mozem pustit bez EQ a s EQ, som zvedavy co povies...

Crasch v bytovych reprach pouzivam vyhybky, kde cena jedneho kondika je na urovni celej tebou popisovanej vyhybky, takze ...
3dB je utlm presne o 29,3%, takze neviem z kadial beries 50%??? (20log(Uvys/Uvst))
ja osobne nepustam 100W do vysiek, takze tych 5W utlm urcite nie je mimo (lepsie je samozrejme vyskladat to na 10W)...Cievka a kondenzator nema ziaden utlm!!! V priepustom pasme...Utlm sa robi iba odpormi...to co opisujes ako frekvencnu charakteristiku je skor sfazovanie a celkove zladenie menicov...Pokial su Tatry uz na menicoch a ich frekvencnej charakteristike, tak s vyhbkou-pasivnou uz nic podstatne nespravis...
EQ v radiu ma tu vyhodu, ze je to este v aktivnej forme upravovane, pri pasivnych vyhybkach je problem prave s parazitnymi kapacitanciami, indukcnostiami a presnostou suciastok (a vyrabanymi hodnotami)..pri aktivnych filtroch je aj rozdiel medzi aktivnymi IIR a FIR filtrami, ich efektivnostami,oversamplingom a fazovanim...
A len taka poznamka ,ze tie DA prevodniky a ostatne nastavovacky v komercnych radiach stoja za hov.. Takze by malo byt aj povedane, co si predstavujes pod slovom kvalitny...

o 12.04.2009, 20:42 | Cenda
v koprivnici budu, az dosoudcuju, tak se scuknem.
o 12.04.2009, 20:55 | -gregi-
Oki, ak budes hodnotit moje auto, aby som si vypol EQ? :-)..
K tym pasivnym vyhybkam, uz len posledna vec, cievka a kondik mozu vytvarat utlm, to znamena parazitna seriova impedancia, iba v tom pripade ked su nap..u, to znamena u kondenzatora velke straty v dielektriku a u cievky velky odpor vynuti, co pri kvalitnych suciastkach nie je problem a aj vyrobcovia sa o to snazia, kedze ta seriova impedancia sa prejavuje najme v deliacom pasme...neodporucam este umiestnovat blizko seba odpor a indukcnost, kvoli vzajomnej indukcnej vazbe, ktora ma vplyv na pocutelne pasmo...
Tymto bolo uz vsetko povedane a nema zmysel sa uz viacej k tomu vyjadrovat....
o 12.04.2009, 20:58 | Cenda
vypnout, vytahat kabely, vytrhat menice a utyct :-)
o 14.04.2009, 15:31 | Crashpc
Cenda: pokud se frekvenční charakteristika dorovnává nějakým procesorem elektronicky, jde o ekvalizaci, a je uplně jedno, jak se ten nástroj jmenuje :-)

gregi: rád se pokochám kondíkem za 4000.... Doufám, že máš udělaný v domě i zvlášť hifi základy pod bedny, Kabely za 50k podepřený cable elevatory, a receiver podloženej hifi pemzou :D

O tom útlumu - mluvil jsem o akustickém útlumu. Ten totiž není s frekvencí přesně odhadnutelně napěťově závislý. Tedy pokud jde o napětí, tak samozřejmě jsem myslel 6db, jenže to bychom se museli bavit o přesné frekvenci.
Oni se ale nemusej tlumit vždy jen výšky. Leckdy (to už je docela "průšvih) i středy, a tam to desítky wattů umí dát. A o tom jsem mluvil. Proč vyskládávat mnoho odporů někam na tišťák, když to může za podobnou cenu (s těma cívkama a kondíkama) být elegantně schované v rádiu. Ušetříš kabeláž, počet kontaktů, místo v autě, přidáš na bezpečnosti a jednoduchosti....

Opakuji, že útlum se dělá i kombinacemi odpor-cívka/kondenzátor. Jestli tomu nerozumíš, rád ti vysvětlím jak pěkně to na mnoha reálných sestavách funguje. Samotný odpor je k ničemu, protože je frekvenčně nezávislý- Pokud má reproduktor Na dané frekvenci impedanci 10Ohm, a na jiné 50 Ohm, dochází k velmi nerovnoměrnému útlumu, který přesně inverzně kopíruje impedanční charakteristiku. Tím samozřejmě nelze dosáhnout potřebného útlumu TAM KDE JE POTŘEBA....
o 14.04.2009, 15:48 | Cenda
jak u blbejch
o 14.04.2009, 17:14 | hifim@ni@k
Je to pro mně sice izraelská vesnice, ale zajímavé :o)
o 14.04.2009, 23:17 | -gregi-
Presne tak ako vravi Cenda Crashpc napisal picovinu a teraz sa snazi z toho vykorculovat... najskor sa to robi cievkami a kondikmi teraz uz aj odpormi, ako u debilov....Mily Crash ja sa akustike venujem profesionalne, takze ma tvoje reci a dohady o tom ako co funguje vobec nezaujimaju, len tu prosim neoblbuj ludi hlupostami... najskor su 3dB 50%, potom uz nie, vysky utlmovat (maniak ma 2pasmo) ale potom stredy, potom utlm sa robi cievkami a kondikmi, zrazu uz aj odporovou kombinaciou..a atd...

Hovoris tu o impedancii, a kde si nechal jeho imaginarnu zlozku? Kedze reproduktor meni aj svoju induktivnu a kapacitnu zavislost umerne s frekvenciou ... a atd...

Kondiky a cievky (mozes si vybrat) :
[ Link ]
[ Link ]

A to co mam v aute a doma ti moze byt jedno...Ak si postavil nieco lepsie, tak sa s tym kludne pochval...

o 15.04.2009, 15:56 | Crashpc | Upraveno: 2009-04-15 15:58:39
gregi: já to myslel slušně, tak neůtoč. Jsi demagog.
Pokud nikdo neujasnil čeho 3db, tak se dá i teď trvat na těch 50%. Tedy tvrdím i nadále, že 3db dolu je 50%. kdepak vykrucování....

K útlumovým článkům - tlumí to všechno, jen rezistor tlumí nezávisle na frekvenci.

Na imaginární složku jsem nezapoměl. Je už v té impedanci. Nepleť si impedanci (Z), a jmenovitou impedanci (taky Z) s činným odporem (R), a nauč se Ohmův zákon, který berou už na základce. Tolik k profesi.

o 15.04.2009, 16:47 | -gregi-
slusne to teda nevyznelo..radsej no coment...rob si svoje hifi a ja si budem svoje...
o 15.04.2009, 17:15 | Crashpc
No, protože se ze mne stala potrefená husa, tak musím správně zagagat. to dá rozum :-)

Já robím tam, kde platí fyzikální zákony. Nikoli v Hi-Fi, tudíž si zas tak moc po jobu nešlapeme. Nemám ale rád, když někdo tvrdí, že něco překrucuju, nebo dokonce že lžu...
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3195 sekund.