Ahoj,
buď jsem slepý nebo sem málo hledal, nicméně mám jeden autohifi dotaz, který jsem nikdy nemusel řešit, až nyní.
O co jde:
Dle děliček a různých tónů, a hlavně díky poslechu, jsem zjistil jednu nežádoucí vlastnost svého auta nebo slabiny, či nějaké krpy v audiořetězci. Kolem 50-55Hz mám nejspíš rezonanční frekvenci celé kabiny auta. Připomíná mi to stojaté vlnění v domácích podmínkách, kdy se při určité frekvenci basy potkají, sečtou a je z toho taková ta boule, že je přebasováno. Takže nyní řeším jak se s tímto poprat. Nápady mám následující:
1, pořádně poladit (plynule totčit s fází na zesíku, do protifáze, jiné časovky)
2, dát woofer jinam - zatím je klasicky, záda k zadním sedačkám, membrána směrem k pátým dveřím - to znamená dát ho třeba magnetem k bočnici, s tím že by membrána směřovala k druhé. Dopředu místo kastlíku je to pro mě nesmysl, protože kastlík fakt obětovat nechci. Navíc Morel Primo potřebuje min 30litrů v uzavřence a takovej "nádor" by byl vepředu jak pěst na oko. Jasně, třeba takový 8palcový Ultimo by fungovat mohlo, ale nekradu, že :)
3, vytlumit střechu a všechny možný plechy? Zadní vrata vytlumený jsou.
4, Ekvalizaci bych nechal až jako úplně poslední možnost.
Mám dojem, že za to může velikost kabiny, protože P406 kombi je sice dlouhý auto, ale celkem úzký. V předchozích autech sem tuto vlastnost nespozoroval, ať už to byla Omega, Superb, Oktávka ...
Co vás napadá? Klidně i OT, linky ...
Tlakaři by to asi kvitovali s povděkem, že je na určitých frekvencích zisk, ale u basových kytar, basy a dalších nástrojů je to pro mě jako pro SQ človíčka nežádoucí.
Díky za tipy, postřehy, nápady.
Napadlo mne použití zařízení "frekvenčního lapače", který Ti při frekvenčním hrbu danou frekvenci a její intenzitu pošle v protifázi a tím ten hrb eliminuje. Používá se v domácím hifi, ale nevím, jestli se dělá i pro auto. Jinak bych šel cestou tlumení, tlumení, tlumení?
začal bych otočením wooferu do boku (magnetem ke zdi) jako to mám třeba i já...nic to nestojí
případně bych zkusil časovky na woofer, ačkoliv už v minulosti bylo toto tvrzení rozporováno s tím, že je to pitomost...střechu mám vytlumenou ale tím bych řekl si moc nepomůžeš, maximálně proti rezonancím plechů, nicméně asi ne pro potlačení frekvence okolo 50Hz
co se týče fáze na zesíku, no hodně štěstí, podle ucha asi ne, 50Hz je dost nízko na poslech

21.01.2014, 01:16 |
noclue | Upraveno: 2014-01-21 01:18:33
v nemcine sa to vola druckkammereffekt v anglictine vehicle transfer function resp cabin transfer function
ked je dlzka vlny vacsia ako dlzka priestoru (auto, miestnost), tak bude zvuk zosilneny, konkretne sa pridava 12dB/oktavu, cim nizsi to, tym bude viac zosilneny.
cize je normalne, ze v kombiku mas vela basu a malo kicku a v malom aute mas vela vsetkeho :)
urcite vytlmit tu dlhu kmitajucu strechu
ekvalizacia je jedina moznost, pokial nechces napchat kufor a zadne sedacky napr gik panelmi. Ekvalizer a stiahnut tie frekvencie, co rezonuju, takisto urcite poriadne tlmit strechu aj vsetky dvere a bocnice.
tu je k tomu male video, ako to vyzera, ked sa to zmera dobrym mikrofonom... je to sice izba a nie auto, ale fyzika je ta ista.
[ Link ] zalan to hovori sice trocha kostrbato, ale chalan vie o com hovori!
po uprave to hralo neporovnatelne lepsie ....
Díky moc za cizojazyčné názvy problematiky. Takže jak se oteplí, tak stropnice dolů a vytlumit. Je to velká plocha, tak to půjde snadno. Spočítám tlumící materiál co mám doma a zkusím tak nějak vytlumit vše. Posléze tedy ekvalizace.