
Navštíveno 13044x

Caute, jelikoz se mi v aute ten zvuk porad nezdal rozhodl sem se prejit na aktiv HU A9855r a protoze si to chci presne nastavit tak musim merit. Tak me zajima co pouzivate na mereni, hlavne cim merite fazi.
Pro dvoukanalovy mereni sem na audiowebu nasel likwitzuv predzesik pro mikrak a jeste jednu "krabicku" jenze vzhledem k tomu ze nejsem elektrikar se do jejich vyroby nechci moc poustet pac tomu prd rozumim.
Tak me zajima jestli se neda uz neco takovyho koupit tady na forku sem nasel jen odkaz na phantomovou zkukovku
[ Link ] a ted nevim jestli k tomuhle staci uz jen mikrak a muze se merit dvoukanalove.
Vim ze se da faze merit i jednokanalove ale je to slozitejsi tak se s touhle variantou nechci moc zabejvat (nebo spis sem to moc nepochopil :D )
Hifimaniak má nějaký udělátko a chce tím měřit nejspíš to, co popisuješ. Já osobně neměřím, poslouchám :)
Mrkni sem k harrymu:
[ Link ] Za par korun a mas tam presne vse, co potrebujes. Nemam tu sadu na webu, ale v pripade zajmu mame skladem
milhauzz: no prave ten odkaz na zvukovku postoval na nejakyho topicu on, ale prave nevim jestli se s tim da merit korektne faze
Nebo kdyby mi nekdo poradil jak ji zmerit jednokanalove tak bych byl vdecnej.
prohifi.cz: i na tohle sem koukal ale mam stejnej problem dvoukanal ci jednokanal
Asi si budu muset zjistit rozdil mezi jedno a dvoukanalovym merenim, mozna sem to uz nekde cet jenze okolo toho mereni je strasne moc informaci, aby to pak za neco stalo.
Ale jinak presne neco takovyho sem mel namysli.
A jeste me tak napada, jestli je na tom cd v ty sade treba kalibracni krivka toho mikraku.

19.09.2010, 14:00 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-19 14:14:43
Dvoukanálové měření je zbytečné.
Mikrofon mám Behringer ECM8000. V dané ceně nebude mít moc konkurentů. U nás bohužel nesehnatelný ( možná se to změnilo ). Mám ho z Německa.
Kalibrační křivku u takto levných mikráků nenajdeš. Respektive, ne reálnou. Tyto mikrofony jsou citlivé i náraz apod. Takže pro korektní měření by jsi ho musel nechat kalibrovat třeba 2x ročně. A stojí to celkem balík.
Pro naše měření je ale tato kombinace M-Audio/Behringer dostatečně přesná. Po pár zkušenost vím, že celkem průser jsou integrované zvukovky v noteboocích. Tam není od věci nejdříve zkusit zkalibrovat zvukovku.
Zrovna si s tím začínám hrát a hlavně měření skokové odezvy bude asi pěkný opruz. Musí se postupovat v tomto pořadí: skoková odezva, RTA, equalizace.
Na správném zfázování je podstatnou měrou závislé ztvárnění scény, ale také dynamika.
pekne napsany ale postupne :)
Mikrak vypada slusne, kdyby se dal koupit tak bych si ho klidne vzal. Jeste k tem mikrakum, prave na audiowebu je nakej typek (check) co obcas prodava mikraky hromadne se zmerenou kalibracni krivkou, takze pokud by zrovna naky delal tak bych si treba i jeden vzal od nej.
Dalsi vec zvukovku z ntb bych urcite nepouzival je mi jasny ze to nebude zrovna to prvy orechovy prave proto sem tam postoval tu usb phantomovou zkvukarnu ostatne ten odkaz mam z tvyho prispevku z nakyho topicu.
A ted k tomu mereni, nevim co si mam predstavit pod tim pojmem skokova odezva ani jak se meri a jak teda zmeris fazi jednokanalove (pokud ji teda merit budes).
Článek napoví víc, leccos se ti vyjasní. Dost lidí má představu, že to funguje jak u té sady audisystem. Pustím šum, změřím celkovou křivku a hurá ladit. To pro mně nebylo. Šel jsem do to kvůli skutečnému měření viz:
[ Link ]
m-audio zvukovku aj mic Behringer ECM8000 mam doma už asi 1 rok a spokojnost su aj lepšie kvalitnejši veci ale na to meranie v aute to bohate stači.
[ Link ] [ Link ]
Oskare: co používáš za soft ? Artu ?
Je jasné, že jsou lepší věci. Spíše jsem si říkal, jestli i toto do toho auta není zbytečný luxus :-)
Taky bych koupil, ale dát za to toliko peněz, abych si párkrát změřil něco v autě a potom to dal do skříně, tak to se mi nechce... :) Ale až najdu uplatnění pro obojí, tak do toho taky půjdu...
Hifimaniak: Zdar chefe, prosimtě, ten článek v linku jsi skenoval ty? Jestli jo, nemohl bys to oskenovat v lepší kvalitě, aby bylo z těch diagramů něco poznat? Tohle mě hodně zaujalo, ten článek je napsanej dost srozumitelně, ale bez těch diagramů je to nanic... A celej časopis už asi bude nesehnatelnej.
No parada tak presne neco takovyho sem potreboval, protoze vsechno co sem cet ja bylo mereni doma hifi beden, vsechno dost komplikovany a kdyz sem to docet tak sem z toho mel akorat plnou hlavu.
Takze se tim clankem du prokousat, nakoupit veci a hura na to.
Kdyztak sem pak nahazu naky vysledky nebo klidne muzete i vy at je to tu videt jako naky priklady myslim ze nebudu sam koho to bude zajimat.
Ty diagramy v originále nejsou o moc lepší. Ty obrázky jsou dost malé. Skener navíc ani nemám.

20.09.2010, 18:21 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-20 18:35:46
Tak sem to procet, paradni navod s timhle by to mohla bejt celkem hracka. Defakto to prvni mereni odezvy a jeji spravne nastaveni jak na stranach mezi sebou (na radiu se to teda nastavuje zpozdenim mezi predkem a zadkem) tak levou i pravou stranu se docili toho sfazovani ne?
Jeste by me zajimalo jestli budes scenu stelovat doprostred jak tam oni pisou nebo na sebe jakozto ridice.
A pokud by mel nekdo zajem tak mam stahnuty video z prednasky o mereni (2 a pul hodky) je to teda spis teorie nez prakticky ukazky i kdyz i to tam je na konci, soou tam vysvetleny mikrofony a pak ruzny problemy pri mereni, je to teda na hifi obecne. Ale pokud by mel nekdo zajem muzu to upnout nekam.
Stah sem to nekde na audiowebu uz nevim kde.
Co se tyce kvality tak nic moc ale da se to.

20.09.2010, 19:04 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-20 19:20:41
Scénu právě nikam štelovat nebudeš. Zfázuješ reproduktory a scénu necháš tam, kde chce být. Je to psané na závěr článku. Měla by vyjít zhruba pod zpětné zrcátko. Mít scénu před sebou je nesmysl.
Je škoda, že tu není více měřičů. Zkušenosti z praxe by byly OK. Gregi už tu dlouho nebyl, tak snad jedině raksop. Takovéto téma tu ale vždy rychle zapadne.
Jestli to je přednáška s p. Sýkorou, tak tu jsem viděl. A zmínil jsi checkofony. Vím o nich, ale další info jsem nezjišťoval, takže nemám srovnání.
nasiel som maly prevodnik aj s fantomom:
[ Link ]
hifim@ni@k: jo jasny s tou fazi, sem to cet vcera dost pozde tak mi to nejak neseplo a je to skoda ze se tu neresi vic tyhle veci, je to spis porad jaky repraky a ktomu zesik atd, nechci z toho delat OT ale, takze zpatky.
Ty checkofony prave maj kalibracni krivku sou tam snad mce4500 elektretovy kapsle nebo neco na ten zpusob.
No ale kazdopadne koupil sem na nemeckym ebay toho behringera a zvukovka uz je taky objednana tak sem zvedavej az to pride a udelam naky mereni, hodim sem pak vysledky a jak sem co delal at se muzem pobavit trochu konkretnejc. A ta prednaska je od p.Sykory, ale i tak pokud by nekdo chtel tak to sem dam.
Dundee5: zajimava vecicka jen by me zajimalo jak moc je to presny, mozna kdybys to postnul vcera tak bych o tom zauvazoval prece jen 2700 a 700 :)
Ta scena že ju dostaneš pod spetné zrkadlo čiže na strd palubovky ja podla mna K.....na . dostaneš scénu pekne pred seba a tu treba posunuť na stred čož je logické . Aj ked neviem ako sa to Gregimu podarelo ale mne po 10h merania a niekolko pokusov nie.
buddy87: Hladal som nejaku lacnejsiu alternativu. Objednam to otestujem a napisem. Kazdopadne mic ostava Behringer.

21.09.2010, 00:20 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-21 00:39:34
raksop: no to je vlastne docela logicky kdyz mikrofon je na sedadle ridice ze vlastne scena bude tam...ze me to nenapadlo a cim si to pak zkousel posouvat? tam v tom clanku psali neco o balancu ze se se scenou da trochu hejbat, ze prej uz je blbost zas sahat do zpozdeni.
No kazdopadne az bude mikrak tak vyzkousim.
Dundee5: jo urcite dej vedet taky me to zajima co to bude ukazovat

21.09.2010, 12:59 |
-gregi- | Upraveno: 2010-09-21 13:13:57
Meranie fazy a frek. HOLImpulse :
[ Link ] Meranie fazy a frek. Arta :
[ Link ] Vsetko podstatne tam najdete vsetci, len taka drobnost, pri merani v aute bude velke mnozstvo odrazov a vsakovakeho bordelu, takze je obtiaznejsie najst zaciatky impulznej odozvy (skokova predstavuje integraciu impulznej). Aj pri vykreslovani frek. berte do programu len tolko vzoriek kolko je nevyhnutne potrebnych od zaciatku impulzu. Inac nameratie aj to co nechcete...
HM: Momentalne som chory, tak buduci tyzden to mozme vsetko prebrat
tak dneska mi prisel mikrak i zvukovka tak odpoledne zkusim uz neco namerit a hodim sem vysledky
buddy87: som zvedavy na vysledky... btw. jaky soft pouzijes? ARTU?
Nějaká moje zkušenost... :)
Silně nedoporučuji připojit mikrofon přímo na integrovanou zvukovku v pc (leda tak pro přibližné řešení)... Zvukovka sama o sobě obsahuje šum a nepřesnosti, nedokáže (alespoň ta moje) měřit frekvence nad 7kHz, při změně citlivosti (hlastosti) mikrofonu se změní výsledek měření... Takže asi tak... :)
Dundee5: jo pokud se mi podari neco namerit tak to sem dam :) a pojedu pres artu
Radeggast: no dneska mi prave dorazili balicky s M-Audio MOBILEPRE USB a s mikrofonem Behringer ECM8000 takze to bude mereny na tomhle
Měření v podání Franka Miketty.
Zvukovku v PC je vhodné zkusit zkalibrovat. Ale je možné, že některé vůbec nepůjdou. Také jsem zkoušel pouze integrovanou a od 10kHz padala jako prase.
Proto jsem se rozhodl investovat více. Ty nervy za to prostě nestojí. Alespoň mně ne. Raději pár přesčasů v klidu a je to doma.
Na více zahraničních forech jsem viděl tuto kombinaci, takže jsem vsadil na jistotu.

hifim@ni@k: proc maju mikrofony tento smer??
tak sem prisel ted z garaze a s vysledkama teda moc spokojenej nejsem :( ted sem to jeste zkousel doma na jinym repraku jestli mi to bude blbnout taky a nic...
takze problem je v tom ze nevim jak to zmerit kdyz mi signal do repraku de odjinud nez z ty zvukovky...
arta na vyskaci... uplny kraviny, ted se teda dost blbe zeptam ale pousti se ten ruzovej sum nebo cokoli na mereni z radia?

jeste screen z HOLMImpulse porad kraviny


23.09.2010, 18:41 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-23 18:56:09
a tohle je impulska co sem nameril doma na repraku kdyz sel merici signal ze zvukovky

sa mi zda ze v Arte sa da nastavit ze generator je externy alebo priamo z Arty ale pri frekvencnej odozve si myslim ze musi byt generator priamo z Arty - teda nejakym Auxem do radia ze zvukovky... si myslim
jo to me ted doma napadlo ze bych udelal vystup ze zvukovky na aux do radia, pak by to resilo ten problem, vubec sem nad tim jak dostat merici signal do repraku v aute neuvazoval az dneska kdyz sem to chtel vyzkouset... tak zejtra to vyzkousim s tim auxem, nebo mozna jeste dneska uvidim jak bude cas
Musis merat v loopbacku (OUT zvukovky na IN radia a ked budes merat, tak maj notebook odpojeny od siete). Nemeraj to pink noise-om, ale normalne sweep alebo MLSA.
Ten vyskac ti visiel dobre (inac je tam pekne vidno ako je nedostacujuca vzorkovacia frekvencia 48kHz)
Měření vyšlo celkem dobře. Reproduktory srovnány, ale scéna je před řidičem :-(
Přesně jak řekl Oskar. V čem je teď ta finta ? Hýbat s tím už nemohu ( je to srovnané ) ale s něčím přece hýbnout musím ? Aby byla zhruba pod zrcátkem.
-gregi-: jo tak uz mam jasno diky zitra to zkusim znova, jinak vic ta zvukarna neumi nez jen 48kHz :( holt to musi stacit
hifim@ni@k: tak nahod naky grafy jestli mas, treba uz tu srovnanou charu konecnou, jinak v tom clanku co si sem daval psali neco o balancu ale to mi neprijde jako good reseni
jinak fotka z prvniho pokusu :) bohuzel zavit na drzaku na mikrofon nesedel se zavitem na stativu takze provizorni reseni :)

Zrovna to měří Lukáš ( Lukee ). Teď u toho v autě sedí a dumá co s tou scénou. Já se na to dostanu asi až v sobotu.
To hifi: A hlasitost reprakov medzi L a R stranou mas aku (respektive hlasitost L a R TW, MID, WOOF...)? ;-)

23.09.2010, 20:11 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-23 20:28:59
Teď nevím jak to myslíš ?
Že když srovná hlasitost, bude střed správně ? Nebo že má ten střed posunout pomocí hlasitosti ?
Musím z tebe vytahat nějaké rozumy :-)
Z toho článku to právě vyznělo tak, že pokud se reproduktory zfázují a srovnají se i hlasitosti, vyjde střed pod zrcátkem. Možná ale něco vynechali.

23.09.2010, 23:48 |
lukee_cz | Upraveno: 2010-09-24 00:03:59
tak co se mereni tyka, taksnad budu mit cas se do teto debaty zapojt po vikendu, nicmene postup jsem volil:
- srovnani hlasitosti jednotlivych menicu
- mereni a nastaveni pomoci korekci Impulse response pomoci HOLMIpulse (s Artou uz bojuju nejaky ten patek a mimo Limpu ktery je v pohode sme se zatim moc neskamaradily :) )
- a pak znovu hlasitost a RTA jednotlivych menicu, pac Pioneer pri meneni casovych korekci meni i hlasitot menicu :-(
neni ted na to ale zase moc casu, po vikendu se snad na to vrhnu vic.
Hifi: stred sceny pod zrcatkem neni pravidlem. Jak uz jsme se bavili, jde o to, kde mas konce sceny a pak beres jejich prostredek.
Takovej mozna trosku naivni dotaz... Kdyz bych do repro pustil ton, napr. 2 kHz /tedy takovej, aby ho zvladl jak stedobas, tak vyskac/ a potom si v tom mericim programu srovnal ty dva "hrby" tak, aby byly na casove ose zaroven, srovnam tim fazi v celem rozsahu co repra hraji?Nejdriv bych tak srovnal levej stredobas s levou vyskou, pak pravej stredobas s levym a nakonec pravou vysku s levou.
Djturtle : Faza je frekvencne závislá, takze tak ako to popisujes to nepojde urcite.
Hifi : Zaklad by mal byt zrovnane hlasitosti na zosikoch (robim to pomocou osciloskopu, ale dalo by sa aj multimetrom nejakym slusnejsim, pekne pustit nejaku frekvenciu a meratat napatie RMS alebo Pk-Pk na svorkach repro, je to v podstate jedno, kedze beres iba pomer medzi L a R). Potom by som si zrovnal jednotlive repra hlasitostou, aby boli rovnako hlasne na mieste merania a potom prikrocil na vsetky dalsie kroky. Vyskusaj, uvidis/ budes pocut (ja som nasiel kompromis na cca. 1-1,5dB). Daj vediet (ja uz si ani nepamatam ako som to robil :-D)
Celkovo meranie fazy v aute je ovela vacsi problem ako meranie doma. Ako som vravel, je tam velky bordel (odrazy, dozvuky a atd.) vdaka , ktorym sa to potom horsie robi.
Tak ani druhej pokus nevysel...naivne sem si myslel ze staci vzit jack-jack kabel a propojit zvukovku s radiem, jak sem ale zjistil tak takhle to nejde i kdyz vzadu konektor na jack je.
Mam alpinu 9855r a tam je aux pres nejakej V-link mod, takze sem hledal trochu na netu a nasel sem jen
[ Link ] nebo
[ Link ] a nebo
[ Link ] Nevim kterej kabel na to propojeni, taky nechapu proc to musi bejt takhle komplikovany a nestaci klasika kabel.
Sorko za OT ale nechci kvuli tomu zakladat novy vlakno.

24.09.2010, 15:42 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-24 15:57:39
Hele tady se to pěkně rozjíždí.
Podle toho co psal Lukáš, tak Holmi si začátek okna hledá sám. Což usnadní práci, vypadalo to celkem složitě.
Lukáši s tou scénou to beru, že si rozumíme. Vyjde prostě někde, ale asi dál budu psá pod zrcátkem :-)
Tak hlavně, že jsme se pohnuly dál:
1. srovnání úrovně na zesilovačích ( osciloskop / multimetr )
2. na procesoru / rádiu srovnat hlasitosti vůči mikrofonu
3. zfázování reproduktorů vůči mikrofonu
4. RTA
5. Ekvalizace
buddy87: zkus kontaktovat přímo nějakého prodejce.
Ked so frčal na Alpine tak som použival na aux ten -ALPINE KCA-121B
Tak to srovnani hlasitosti pres multimetr je zajimava vec, akorat si neumim predstavit nic pod pojmem pk-pk na svorkach repro, pripojim multak na svorky + a - a merim co volty?
Ten holmimpuls si hleda zacatky sam ale pokud se meri faze tak se tam musi jen zadat offset, ten navod co tu postoval -gregi- o nekolik prispevku vejs je docela dobre srozumitelnej
raksop: jakou si mel alpinu?
Zrovna jsem to řešil. Připojíš multimetr na svorky a pustíš nějakou frekvenci. Přitom měříš volty.
Frekvence:
[ Link ]

24.09.2010, 18:34 |
-gregi- | Upraveno: 2010-09-24 18:50:10
Merias volty na svorkach zosilnovaca a L a R strana by mala byt rovnaka. Frekvenciu tam pustis kvoli tomu, aby si mal konstatne harmonicke napatie na vystupe, ktore odmeria asi kazdy multimeter (ak by si to pustal pri hudbe nic podstatne by si nenameral).
Pk-Pk (spicka-spicka, cize amplituda napatia) RMS (skutocna efektivna hodnota napatia)
Pred 3 by som dal nastavenie vyhybiek (aby si neodpalil repraky pri merani :-) A to tak, ze by som si odmeral RTA pre kazdy menic (orientacne) a zaroven aj skreslenie (aby sa to nedelilo niekde, kde ma reproduktor, este velke skreslenie). Pokial merias reproduktory jednotlivo, tak pri zadani akejkolvek hodnoty opozdenia na procesore bude frekvencka rovnaka. Ak by si uz mal napr. TW a MID, a posuval opozdenie, tak tam uz dochadza k zmene RTA.
Z frekvencky je pekne vidno "na co ma alebo nema" reproduktor. Potom by som pokracoval meranim fazy, RTA a ekvalizaciou.
HolmImpulse ano, staci si vybrat co ma hladat, ci najvacsi impulz, prvy kladny prekmit a atd. Dokonca si mozno menit x-ovu os, a zobrazit si bud ms alebo cm(teraz neviem ci cm alebo mm).
Vela zdaru pri prebdenych nociach v garazi :-)

24.09.2010, 19:25 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-24 19:44:29
Edit:
1. srovnání úrovně na zesilovačích ( osciloskop / multimetr )
2. na procesoru / rádiu srovnat hlasitosti vůči mikrofonu
3. nastavení výhybek odměřením RTA jednotlivých měničů
4. zfázování reproduktorů vůči mikrofonu
5. RTA
6. Ekvalizace
To orientační nastavení jsem bral jako samozřejmost ( ochrana reproduktorů ). Ale ať je ten návod pořádný.
V některých návodech jsem narazil na změnu polarity výškových reproduktorů při měření. Proč a v jaké situaci se to používá ? Je pravda, že souhrná křivka má nad " křížením " dvou pásem být 6dB ? A Gregi, díky za čas.

25.09.2010, 15:16 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-25 15:30:31
Tak jeste jednou OT :D, kabel na aux je objednanej na foru nemeckym sem nasel ze je to ten ALPINE KCA-121B tak v pondeli popr utery budu pokracovat.
Zkusim to pak nejak sesmolit co a jak sem delal v tech 6bodech at to nejak pekne zakoncime.
hifim@ni@k: jinak tech 6dB nad krizenim sem taky nekde cet, zrejme to bude ze stejnyho zdroje, ted jestli je to v realu praktikovatelny.

25.09.2010, 16:04 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-25 16:21:20
Zrovna jsem nastavil na zesilovačích stejnou úroveň pomocí multimetru. Ten signál 1kHz není vhodný. Chtělo by to signál 2-3 kHz. Pořád jsem se nemohl doměřit, než jsem si uvědomil, že mám nastavené děličky a do výšek a basáků mi ten signál nejde :-)
Proto není vhodný 1kHz, kvůli ochraně výšek. I když jsem to opatrně nastavil i s ním.
jj ja sem si rikal ze to je docela riskantni tech 1kHz na vysky a ty nastavujes stejnou hlasitost i mezi tw,mid,woof? nebo jen mezi levym a pravym tw pak mezi levym a pravym mid, pac pak bys nemusel pouzivat prece stejny frekvence pro vsechny repraky, stejne pak budes vysky utlumovat ne, to budes delat az na radiu/procaku?
Takže mám stejný problém jako buddy87. Potřebuji stejný adaptér Ai-Net/Jack.
Dělám zatím pokusy s repro k PC :-)
Krásně jdou srovnat vzdálenosti reproduktorů pravá-levá vůči sobě. Ty křivky jsou stejné. Problém je např. Tweeter-Midwoofer. Křivky jsou naprosto jiné. Asi změřit nejdříve Tweeter, ten stanovit jako Zero a potom pustit Midwoofer a tam jde první Peak vidět dobře. Zkusit to zatím nemohu :-( Nebo je na to jiná/lepší finta ? Gregi jsi tu ? :-)
A v com to merias? Ak v arte, tak by som skor presiel na HolmImpulse, tam je to prehladnejsie a jednoduchsie ako v arte.
Ak by si to meral v arte, tak samozrejme je taka pomocka :-) Je dobre si opozdit reproduktor co hra vyssie frekvencie o poriadny kusok (jednotky ms) aby si ho pekne videl na casovej ose (po stredaku tam budu este dozvuky a bordel, tak aby sa dal pekne vidiet). Potom postupne posuvat smerom nadol (skracovat opozdenie) a pozorovat ako sa navezuje na impulz stredaku. Skor by som vsak riesil ten Holm, tu mas k nemu pekny a velmi obrazny navod
[ Link ]

28.09.2010, 22:10 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-09-28 22:30:41
Měřím v Holmi. Je mi sympatický hned od začátku. Tato finta je popsaná v tom článku od Miketty. Ještě ho podpoří pořádným přidáním hlasitosti.
Holmi umí zobrazit dokonce sumární křivku. Jen by to chtělo více slotů. Aby šlo měřit 3 pásma + sumární křivka. Hned jak budeš mít čas, dej vědět a probereme to na Scypu. To bude rychlejší. Potom to nějak zpracuji a kompletní dokumentaci hodím sem.
Edit: na zfázování používám Sweep, tam je to jasné. U RTA jde přepnout na Pink Noise. Je lepší Pink Noise, nebo mohu použít také Sweep? Vypadá to u toho RTA stejně.
hifim@ni@k: Presna dokumentace na Holm by bola super...
Mel bych takovej dotaz kdyz to sme u toho propojovani signalu, tak sem chtel zmerit ts parametry a frekvencku v klidku doma na stredobasech z auta.
Tak sem myslel ze bych vzal domu i zes. a pripojil to na zdroj a hezky to doma promeril, jenze otazka je jestli muzu vubec propojit vystup ze zvukovky primo na low vstup zesiku (cinche).
Zvukovku mam tu m-audio a zes je hifo recaro rx8407. Maximalni vstupni napeti pro zes je 4V a ted kolik V ma vystup na ty zvukovce abych si zes neodpalil, da se to normalne promerit voltmetrem, na kabelu, kterej zapojim do toho vystupu?
buddy87: na TS parametry a impedancku doporucuju Limp (program je soucast instalace Arty) a v ejho manualu mas i velmi jednoduche schematko zapojeni s jednim 100ohm odporem, kdy to pak zapojis primo do zvukovky bez zesu.
Frekvencku si sice doma zmerit muzes, ale osobne bych ji meril v aute, abys dostal to co diky odrazum a ozvucnici v aute skutecne bude.

29.09.2010, 19:01 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-29 19:16:58
Jo kdyz ja pres ty schematka moc nejsem :D to jde mimo me, no spis to reknu asi tak, ze uz sem to zkousel aniz bych si uvedomil ze ten zes muzu vlastne odpalit...a ja si rikal ze ten reprak hral docela nahlas i kdyz na zesu to bylo ztlumeny na min.
A nebude ten reprak hrat moc potichu kdyz to dam jen na zvukovku primo? Ja jen aby mikrak neco vubec nameril.
No kazdopadne zes to prezil :D Jeste teda me napadlo ze ta zvukovka ma vepredu regulovatelnej vystup tak to dat na nej a ztlumit tam. Ja se v tech schematkach nevyznam no, sem strojar ne elektrikar :(
edit: jinak k ty frekvence sem prave myslel ze si porovnam doma v 10l bedne a pak v aute abych videl rozdily v odrazech atd. Delam to vsechno poprvy tak at to tam vidim.
na TS parametry a impedancku mikrofon nepotrebujes. to si zvukovka osefuje sama.
[ Link ] strana 8. to schematko je opravdu velmi jednoduche.
a navod jak postupovat uz tu nekde daval Hifimaniak
[ Link ]

29.09.2010, 19:46 |
buddy87 | Upraveno: 2010-09-29 20:01:47
tak jenom prikladam na ukazku, ze uz to konecne neco ukazuje, mereno doma teda frekvencka bez bedny pro jistotu 3x s offsetem a pocatkem impulzu v 0.
Vypada to ze dobry mereno 3x a 3x to samy

zajimavy teda co dela s tim stredobasem vyhybka primo od hertzu stredobas utlumi jen o -3dB


02.10.2010, 00:18 |
buddy87 | Upraveno: 2010-10-02 00:33:30
Tak dneska sem poprvy konecne meril v aute, cely den v garazi, vysledek, screen dole. K tem bodum teda jak sem postupoval.
1. sem nastavil bohuzel od oka nebyl voltmetr, gain kolecka sou pod sebou tak to slo
2. hlasitost sem nastavil tak aby to nebylo moc potichu a aby tam nebyla jeste smycka
3. na zesiku sem nastavil hp filtr pro vysky na 1khz vic to nejde, na radiu pak jeste 2khz 12db/okt (alpiny sou chraneny ze v aktivu je defaultne nastavena vyhybka pro vysky,nejde dat na flat)
4. zfazovani, to bych rek mi dalo nejvic prace, zacal sem merenim levy strany vesjakce, nastavil offset (program holmimpuls) nameril sem stredobas, ten sem musel o 0,2ms zpozdit, snazil sem se to srovnat aby byl + - prvni velkej impulz vejsky a stredobasu na sobe na casovy ose, kdyz sem pak koukal na fazi tak nevim jestli maj bejt obe fazovy krivky na sobe nebo jen stejny krivky a co nejbliz k sobe (bohuzel uplne na sebe sem je nedostal). Pak sem to samy udelal s pravou stranou tam to vyslo kupodivu bez korekci (kontroloval sem i vzdalenosti obou menicu vuci mikraku, byly stejny) takze bez spozdeni (na radiu mam vysky jako front a stredy jako rear, takze levej rear (lv.stredobas) -0,2ms.
Pak sem porovnaval strany tam vyslo zpozdeni levy strany o 1,1ms myslim takze sem nastavil na radiu lv.front -1,1ms a lv.rear -1,3ms
5.ted vyhybky, zas sem zacal levou stranou nejdriv vyska pak stredobas, srovnal sem si zacatky impulzu na 0, konec okna tam by me zajimalo jestli musi byt stejna a jaka, dost se to tam totiz meni kdyz menim velikost, takze sem si s tim hral nakonec sem to nechal tak ze stred zacina na 100hz 24db/okt konci na 2,5khz 12db/okt, vyska 3,2khz 18db/okt, screen z vysledku dole
6. ekvalizace, jak je videt ze screenu dole propad mezi 500-600hz nevim duvod, ale ekvalizaci to zvednout o moc neslo
No a vysledek tu, jeste to neni konecny ale aspon sem si to uz osahal. Musim teda rict ze odrazu je tam v tom aute hafo...Asi proto tak vypada ta chara

Tweeter a Midrange posunuty vůči sobě o cca. 10.8cm...

To stejné pouze přepnuto na ms. PXA H70x se nastavuje v ms...

A konečně srovnáno...

hifi: hezky :-) btw by ma zaujimalo, ci merate s vodicom/posluchacom v aute alebo bez... lebo napr u mna je pri avom stredobase vyrazny rozdiel podla toho, ci tam to koleno mam alebo nie...
noclue: ja meram bez seba... neviem kam by som dal mikrofon... jedine merat dvojkanalovo a kapsle dat do usi
noclue: ja teda taky bez lidi a stejne jezdim sam, tak spolujezdec me netrapi...ale uz sem shanel nafukovaci pannu na mereni, by ani nebyl problem s drzakem mikrofonu :)
Také měřím bez člověků. Ale bylo by zajímavé naměřit s řidičem, spolujezdcem a ve čtyřech lidech. PXA má na to úložných míst dost...
Ještě jedna fotka...

Tak jsem se pomalu pustil do slíbeného článku:
[ Link ] Pokračování příště...
hifi: pekne, 2 palce hore
ze zvedavosti vytahnu tohle stare tema. Tak co, kolik dalsich lidi se dalo cestou mereni? :)

14.11.2011, 17:38 |
ivls | Upraveno: 2011-11-14 17:49:23
jj, jasně, že měříme :o)
RTA jsme měřili už dříve, velký přínos je měření časových korekcí
- dospěl jsem k jednomu a to ne poprvé - nepodléhat jen měření, ale brát toto měření, jako pomocníka
toto mi potvrdil i jeden autohifikamarád - rus, který se každým rokem umístuje na špici v kategorii expert a říkal mi letos "spoléhej na svoje uší"
jen jsem se utvdil v tom, co jsem psal - měření je velký pomocník, ale chce to i poslouchat a uvažovat - zkoušet, měnit nastavení podle zkušeností a při změně nastavení, pak zase přeměřit a podívat se, co se změnilo a zase poslouchat :o)
už se dávno nestresuji, že moje křivka RTA není stejná, jako křivka "vzorová" a nesnažím se ji za každou cenu dohánět krkolomnými upravami na EQ

15.11.2011, 09:23 |
Misso No aj ja sa pokúšam niečo merať niečo vyšlo, niečo nie. Beriem to tiež skôr ako pomôcku. Zatial sa mi tie úpravy čo som spravil celkom páčia.
Za sebe to vidím tak, že měřením se dá z daných komponentů dostat 80-90% jejich potenciálu. A to za cca 4 hod. A o to jde především. Pokud někdo nemá naposlouchané tisíce hodin, nejlépe na pořádném homehifi, tak se v tom může vrtat 100 hodin a nejspíš to nenastaví tak, jako já za ty 4 hodiny.
Také je důležité nezapomenout na to, že je to jiné, když se s měřením začíná a jiné, když už máte hodně naměřeno. Pokud mám naposloucháno 20 hodin, tak se také nepustím do ladění podle ucha.
Takže neberu měření jako pomocníka, ale jako základ, který je dále možno lehce vylepšit. Jen je potřeba to měření nejdříve zvládnout.
Lukáš vytáhl toto staré téma a tím mě nakopl k dokončení toho mého článku, který má tak nějak povrchně informovat o tom, co takové měření obnáší.
Takže zde je:
[ Link ]
dobra prace, snad to nekomu pomuze :)

10.12.2011, 12:33 |
ivls to hifim@ni@k
šikula, hotovo :o)
pročítal jsem si znovu a narazil na věc, které nerozumím, jak změřit, případně, jak poznat
- jak změřím zkreslení? a jak na grafu poznám?
zde jen kousek s gregiho přízpěvku:
Pred 3 by som dal nastavenie vyhybiek (aby si neodpalil repraky pri merani :-) A to tak, ze by som si odmeral RTA pre kazdy menic (orientacne) a zaroven aj skreslenie (aby sa to nedelilo niekde, kde ma reproduktor, este velke skreslenie).
celkem mě zajíma, gregi sem asi už nechodí, tak prosím jestli mi poradí někdo, kdo ví, děkuji
Se zkreslením je problém. Závisí na více věcech, jako samozřejmě hlasitost apod., takže změřit ho bude asi dost složité, pokud to vůbec půjde tak, aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu.
Ale v tom prográmku jde zvolit zobrazení zkreslení, takže můžeš otestovat.
Tak zkusim ozivit tohle stary tema, koupil sem novy auto, takze sem prehazoval hudbu do nej, koupil sem si multimetr abych naladil stejnou hlasitost vuci vejskam a stredobasum a nevim jestli to nemerim blbe protoze na zesiku mam na kazdy svorce jiny napeti.
Mam 4kanal, kanal 1,2 mam na vejsky a kanal 3,4 na stredobasy a nameril sem:
kanal 1: 8,3mV
kanal 2: -19,3mV
kanal 3: 8,1mV
kanal 4: -10,7mV
ted otazka, merim to blbe, nebo je ten zesik nejak v hajzlu?
Jeste jeden poznatek, s pridavanim nebo ubiranim gainu na kanalech se ty cisla sice menej ale pak se vratej do ty samy hodnoty at po ubrani nebo pridani, to je taky spravne?

20.10.2013, 18:47 |
radaman | Upraveno: 2013-10-20 18:47:59
nuddy87: Měřil jsem dnes. Abych to vůbec zvládl ptal jsem se Pavla528(ještě jednou díky Pavle!) jak vůbec nato :-D I já měl odlišný napětí +-20% na koncákach. JE nutno měřit !střídavý! proud. Na čemž jsem schořel poprvé...měřil jsem totiž stejnosměrný! A to mi vycházely taky mínusový hodnoty a byl jsem z toho špatnej. Dnes už ok. Zes 4x50 gain 3/4 a vycházeto to zhruba 90mV na vejšky a 170mV na středy. Jinak jsem pouštěl šum nebo ruzný konstantní frekvence. Repra musí být připojené...beznich měřit nic nejde. Foto jak vyšly natočený kolečka GAINů po srovnání napětí.

Diky moc radaman :) to by me nikdy nenapadlo merit stridavej proud v aute, tak to zitra vykousim, jinak ja dneska meril taky kvuli casovejm korekcim, po celym dni mereni sem se dostal k rozumenjm vysledkum,viz screen.
Spozdeni pak vyslo na:
leva vyska 1,5ms
levy stredobas 1,1ms
prava vyska 0,3ms
pravy stredobas 0ms (je nejdal)

tak jsem zkousel merit ten stridavy proud na svorkach zesiku a nenameril sem vubec nic, asi to bude tim ze na tom multimetru je rozsah pro stridavej proud jen 200 a 500V takze si musim sehnat nakej s lepsim rozsahem
buddy87: jestli te to bavi, tak se mrkni na tohle
[ Link ] Misto multimetru pouzivam tento "radobyosciloskop" mimo serizeni gainu si tam kontroluju i kdy zacina zkreslovat radio a zesilovac (velize zhruba). Takze P88RS pres myslim 55 hlasitost nemam moc smysl atd

23.10.2013, 10:25 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2013-10-23 10:25:47
buddy87: použil jsi nějaký sinusový signál, pouštěný z rádia? Poprvé jsem měl problémy, protože signál sice z rádia šel, ale díky nastaveným děličkám nedošel k zesům :) Jinak tímto měřením porovnávej pouze levou vs pravou stranu, ale to asi víš.
radaman: je to zajímavé jak jsou viditelné rozdíly i u takového stroje jako je Brax. Na Helixech jsou někde i větší.
To je celé hloupost. Pro měření multimetrem je potřeba použít sinus s omezeným rozsahem frekvencí, ale i tak je to hloupost, protože akustický výkon reproduktoru není přímo úměrný napětí na svorkách reproduktoru.
Bez mikrofonu vždy naměříte hrubé blbosti.
Je to proto, že impedance - tedy odpor ve frekvenci reproduktoru je proměnný, tím pádem i výkon do reproduktoru jdoucí, a ani to nestačí, jinak by logicky všechny reproduktory musely hrát stejně nahlas a se stejným frekvenčním rozsahem.
Check snad po dvou letech s prodejem slušných mikrofonů nepokročil, tak nezbyde než koupit leč levný, ale alespoň nějak reálně kalibrovaný mikrofon Megaton na Prodance - pod 1000Kč.

25.10.2013, 00:04 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2013-10-25 00:05:24
Crashpc: jasně, ale tady se bavíme o vyrovnání pravé a levé strany mezi sebou. Tzn L výšku vs P výška, L střed vs P střed atd. Ale ne třeba střed a výška mezi sebou navzájem!
Sinus jsem používal samozřejmě frekvenčně omezený. Každopádně výsledky odpovídaly, protože následovalo měření mikrofonem, který to potvrdil. Třeba dodat, že se bavím v jednotkách dB, protože na procesoru to jemněji nenastavím.
Mikrák mám Behringer ECM 8000, kalibrovaný samozřejmě není. Zvukovka je externí USB M-Audio Fast Track.
Já myslel, že Check už dávno mikráky prodává. Škoda.

25.10.2013, 15:10 |
buddy87 | Upraveno: 2013-10-25 15:10:55
No ja jelikoz nemuzu na svem zesiku Hifonics Recaro RX 8407 nastavovat levou a pravou stranu ale jen kanal 1,2 a 3,4 tak tim pro me tohle mereni neni mozny, co se tyce zbytku mereni, tak mam taky Behringera mikrak a m-audio mobilepre usb zvukovku.
Na tom mym screenu je krasne videt rozdil v charakteristice leve a prave vysky (modra a zelena) diky natoceni vuci mikrofonu, je teda divny ze modra krivka leva vyska je vuci mikrofonu vic zprima a v pasmu od 3 do 5kHz je tam propad oproti prave (zelene care) vysce ktera je vic pod uhlem, zkusim tu levou natocit trochu jinak.